.

Yang memenangi perlumbaan EV di Asean?

POSTED BY Yamin Vong ON 30 Mac 2018

Foto yang dibekalkan oleh Charnchai Petchin

Terdapat hanya tiga pesaing dalam perlumbaan untuk menjadi kenderaan elektrik (EV) hub di kalangan negara anggota Asean. Manakala Thailand adalah mendahului, Malaysia mungkin mungkin membuat untuk masa yang sudah hilang, manakala Singapura dapat merebut hadiah tanpa pembuatan kereta tunggal.

Lawatan ke-39 Bangkok International Motor Show (BIMS), yang pada hingga April 8, terbukti Thailand mempunyai kedudukan penerajuan yang jelas dalam perlumbaan untuk menetas industri EV.

hadiah adalah kekayaan dan kelebihan daya saing yang diperolehi daripada penumpuan tiga disruptors global:

  1. populariti EV
  2. pertumbuhan perkhidmatan naik-memuji / kereta perkongsian
  3. kemungkinan mewujudkan kenderaan autonomi

Volvo Car Sweden telah menjadikan Malaysia hub PHEV serantau dan ia akan menjadi menarik untuk melihat bagaimana industri tumbuh.

Satu prototaip yang dibuat dan maju di Thailand lima tempat duduk bateri penumpang / kereta elektrik berada pada kedudukan yang mudah dilihat di barisan hadapan astaka di Challenger Dewan BIMS. Prototaip sedia untuk pengeluaran adalah hasil daripada usaha sama antara Mine Mobility Research Co. Ltd dan Tenaga Absolute Public Co. Ltd (EA), sebuah syarikat awam yang disenaraikan di Bursa Saham Thailand (SET).

Salah satu daripada tiga prototaip, kereta penumpang C-segmen dengan pelbagai 200-250km akan menjadi yang pertama yang akan menghamburkan kata-kata untuk pengeluaran komersial tahun depan.

"Kami merancang untuk mempunyai pra-pelancaran - bukti konsep - pada akhir tahun ini dan jalan sehingga satu model untuk pembuatan pada tahun depan,"Kata lelaki berusia 50 tahun Wanswad Prinyawat, Pengarah teknikal Mobility Mine.

"Titik harga kami akan menjadi satu juta Baht Thai (kira-kira RM124,000). Jisim pasaran automotif Thai kami adalah di bawah titik satu juta baht dan kita mahu bahawa pasaran massa,"Prinyawat terus.

Seorang graduan kejuruteraan mekanikal dari Universiti Chulalongkorn, Prinyawat berkata beliau R&D syarikat telah membangunkan tiga prototaip sebelum bekerjasama dengan EA (pengeluar biodiesel, solar dan utiliti tenaga angin syarikat) untuk pengkomersialan Mine Mobility tahun depan, menjadikannya Thai EV pertama.

EV untuk pelancaran komersial akan menggunakan motor daya tarikan dari China dan pek bateri dari Taiwan yang akan membolehkan ia untuk menjalankan antara 200 dan 300km bergantung kepada keadaan memandu dan beban.

"Kita tahu bahawa terdapat satu kebimbangan pelbagai. Untuk mengatasi masalah ini, kita sudah mempunyai kira-kira 300 mengenakan mata diedarkan jejari dalam Bangkok dan pinggir bandar. Kita akan mempunyai 1,000 mengenakan mata menjelang akhir tahun,"Kata Prinyawat.

Selain pameran Mine Mobility, kami terkejut di EV daya tarikan telah mendapat di Thailand pada tahun-tahun kebelakangan.

Terdapat empat pengeluar EV pameran di BIMS - dua usahasama Jepun dengan EV kecil, bateri pembuat bertukar orang kaya baru syarikat kereta EV BYD dari China dan EA sendiri.

BYD dipaparkan e6 BYD untuk THB1.89 juta (RM235,000) dengan jangkaan penghantaran dalam tempoh dua bulan. The BYD e6 ialah MPV D-segmen tulen elektrik yang mempunyai tempat duduk untuk lima dan jarak maksimum 400 km.

The BYD e6 secara meluas digunakan sebagai teksi di Shenzhen, China. BYD begitu yakin dengan sendirinya bahawa ia juga meletakkan Tesla pada paparan, mengelirukan sesetengah orang yang menyangka bahawa BYD telah mempamerkan Tesla palsu, atau ripped off reka bentuk Tesla sebagai miliknya.

nasib baik, ia adalah Tesla dengan Tesla lencana terang.

Dalam perbandingan, pasaran EV Malaysia adalah sebahagian dari itu dilahirkan mati. Edaran Tan Chong telah membawa sekumpulan EV dari Renault - Zoe dan dua tempat duduk Twizy - dan daun Nissan tetapi syarikat itu hanya berjaya menjual unit terakhir selepas dua tahun.

Ini diterjemahkan kepada kira-kira hanya 500 EV dijual setakat ini di Malaysia berbanding dengan kira-kira satu juta kereta menjual lebih yang sama 2016-2017 tempoh di Thailand.

Pasaran EV Malaysia ini telah ditakdirkan dan cara ke hadapan dalam Revolusi Perindustrian 4.0 kelihatan malap kecuali Dasar Automotif Nasional (NAP) disemak strategik.

Draf semula mesti mengambil bahagian bawah ke atas pendekatan untuk menggalakkan industri EV. Ini bermakna bahawa dasar itu sepatutnya membiarkan pembeli kereta memutuskan apa kereta untuk membeli dan membiarkan pemilik jenama bersaing untuk pasaran.

Tumpuan Institut Automotif Malaysia adalah untuk meyakinkan kerajaan bahawa pasaran EV perlu dipupuk.

Nasib baik untuk pengedar kenderaan di Malaysia, kereta bebas cukai mendapat daya tarikan di kalangan-menengah atas kelas. Ini dapat dilihat dengan selera untuk kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEVs) dari Volvo, BMW dan Mercedes-Benz.

jualan laris PHEVs wajar pelaburan langsung asing Volvo Car Sweden untuk bukan sahaja dalam negara berhimpun PHEV XC90 di Malaysia tetapi menjadikan negara ini hab PHEV untuk rantau ini.

NAP baru perlu membenarkan import bebas cukai EV selama lima tahun, pada akhir yang, orang-orang yang telah mencapai tahap tertentu penyetempatan akan dibenarkan lima tahun lagi manfaat fiskal, jika tidak subsidi.

Oleh itu, NAP juga perlu menjelaskan dan membantu dalam membolehkan syarikat-syarikat kejuruteraan logam untuk membina sebuah kenderaan elektrik dan mendapatkan kenderaan jenis-kelulusan (VTA) pada kadar yang berdaya saing ke Thailand.

Keindahan industri EV bagi syarikat-syarikat kecil yang beroperasi di negara-negara seperti Malaysia, Thailand dan Indonesia adalah bahawa mereka tidak mempunyai bagasi enjin kereta dalaman.

Pada masa ini, walaupun syarikat kuasa utiliti boleh membina EV daripada komponen yang dihasilkan oleh Continental AG, Bosch, Siemens, dan beberapa syarikat Cina termasuk BYD dan ya, Zhejiang Geely.

Menyemak semula undang-undang jalan raya dengan kemasukan Pengangkutan Kementerian dan Jabatan Peguam Negara untuk membuka jalan untuk memandu autonomi dan liabiliti undang-undang akan papan ketiga NAP baru yang dijangka akan dilancarkan pada akhir tahun ini.

pembuat dasar Malaysia perlu ambil perhatian bahawa Mercedes-Benz telah memutuskan untuk membuat pek kuasa bateri untuk PHEVs di Thailand.

Pada kenderaan naratif autonomi, Singapura mempunyai mendahului dengan juruterbang ujian satu batu persegi dengan US pandu sendiri permulaan NuTonomy.

Vanda Electrics dilancarkan EV super yang, Dendrobium, dengan motor elektrik 1,000hp pada tahun lepas Geneva Motor Show.

Walau bagaimanapun, kebanggaan datang dengan kenderaan sendiri autonomi yang akan menjadi hadiah utama untuk semua syarikat kereta utama.

Walaupun kematian pertama disebabkan oleh kereta autonomi, Amerika Syarikat, England, dan hanya minggu ini, China, telah membuka pintu kepada ujian juruterbang robo-kereta di tempat yang ditakrifkan.

Bagaimana jika Malaysia memperkenalkan undang-undang yang akan membolehkan ujian kereta autonomi di seperti Cyberjaya dan Bandar Hutan di Johor kawasan mewah?

Yang pasti akan menjadikan Malaysia tempat yang lumayan dan menarik untuk pengeluar seperti Geely dan BYD untuk diterokai.

Pemandu ekonomi utama di rantau Asia Tenggara adalah industri automotif. Di kalangan negara anggota Asean, Malaysia kickstarted langkah untuk kereta nasional dengan Proton dalam 1985 melalui kerjasama Mitsubishi Motor Corporation.

Selepas Krisis Kewangan Asia pada 1997/98 apabila syarikat-syarikat kereta Jepun membeli aset Thai pada harga firesale, sejak Thailand telah melonjak ke hadapan sebagai Detroit Asia.

Bolehkah Malaysia merebut kembali menerajui dalam industri automotif Asean dan ia perlu cuba untuk berbuat demikian?

Diary READ MORE

maaf, tiada kiriman yang sepadan dengan kriteria anda.