.

bentuk permit teksi — maklumat SPAD mengelirukan

POSTED BY Nigel Andretti ON 09 September 2016

Oleh Y S CHAN

ON september 6, Saya dipanggil 1 800 88 7723 untuk menyiasat sama ada borang permohonan untuk permit teksi boleh dimuat turun daripada Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) laman web dan diberitahu bahawa bentuk-bentuk ini hanya diperolehi di pejabat-pejabat SPAD.

apabila ditanya, pengendali mengesahkan mereka boleh didapati di cawangan UTC Kuala Lumpur di Pudu Sentral. Beliau melanda saya sebagai seseorang yang ceria dan berkesan.

pada Sep 7, Saya tiba di pejabat SPAD di Pudu Sentral. Sebelum pintu masuk, kakitangan yang duduk di belakang meja lipat dengan timbunan borang permohonan permit teksi.

Dia memberikan saya bentuk yang, mengambil masalah untuk menerangkan proses dan tidak terganggu dengan soalan-soalan saya. Saya ditinggalkan dengan satu set selepas pengesahan menerima bahawa bentuk boleh difotokopi jika lebih diperlukan.

Apabila sampai pejabat saya, Saya berbanding dengan set yang turun lebih awal dari laman web SPAD dan mendapati enam muka surat pertama sama. Terdapat dua muka surat tambahan, satu untuk kegunaan pejabat dan satu lagi untuk mengakui penerimaan permohonan.

Seperti, orang-orang yang dipanggil SPAD perlu diberitahu bahawa borang-borang ini boleh dimuat turun daripada laman web dan aplikasi yang akan dikemukakan di cawangan SPAD, such as in Kelana Jaya or Putrajaya, tetapi tidak pada HQ di KL Sentral.

Menariknya, individu yang memohon permit teksi perlu mendaftar perniagaan mereka dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) sebagai pemilik tunggal.

Jika tidak, seseorang yang menjalankan perniagaan tanpa pendaftaran sedang melakukan suatu kesalahan di bawah Pendaftaran Of Akta Perniagaan 1956, dan boleh dikenakan denda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua (2) tahun, atau kedua-duanya.

Pemohon perlu menunjukkan bukti ruang letak kereta yang ditetapkan di kediamannya dengan membawa surat kebenaran daripada pihak pengurusan pemilik atau tempat letak kenderaan. Mereka yang meletak di tepi jalan perlu mengemukakan gambar dan peta menunjukkan tempat letak kereta awam yang terdapat.

Pemohon juga dikehendaki untuk mengemukakan suatu penyata akaun yang disahkan oleh bank bagi tempoh tiga bulan lepas, berkesan menolak pemohon yang tidak mempunyai akaun bank.

pemandu teksi yang mempunyai rekod yang bersih, kontrak syarikat teksi semasa dan kad sah SPAD Pemandu seharusnya tidak mempunyai kesukaran untuk mendapatkan permit.

keutamaan kedua perlu diberikan kepada mereka yang telah berhenti memandu teksi dan ingin menyambung semula kerana mereka tidak lagi perlu menyewa permit. Meneruskan untuk memperbaharui Kenderaan Perkhidmatan Awam mereka (PSV) lesen adalah bukti bahawa mereka tidak berputus asa sama sekali.

syarikat-syarikat teksi harus mempunyai rekod mereka yang tidak boleh menghasilkan Kad pemandu yang dikeluarkan oleh SPAD atau Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan yang tidak berfungsi lagi, termasuk kontrak teksi.

Mereka yang mengambil masalah untuk mendapatkan lesen PSV baru juga boleh dipertimbangkan, walaupun mereka mungkin tidak mempunyai apa-apa pengalaman memandu teksi atau membenarkan lesen PSV lama mereka untuk luput.

Walaupun lesen PSV itu akan dibuat berlebihan oleh kad pemandu yang dinaik taraf ini, mereka yang tidak tidak boleh dianggap.

jika tidak, ia akan mengalahkan tujuan mengeluarkan permit teksi jika halangan kemasukan yang terlalu rendah atau dikeluarkan. Kalau begitu, ia juga mungkin membatalkan kawal selia industri teksi sama sekali.

Ini terutamanya apabila kenderaan persendirian dibenarkan untuk menyediakan perkhidmatan pemandu yang didorong melalui aplikasi e-memuji.

Tetapi sebelum orang melompat ke dalam pelaburan di dalam kereta yang baru untuk menyediakan teksi atau e-memuji perkhidmatan, jangan ingat bahawa pekerjaan ini tidak mempunyai jaminan tempoh.

Apabila kedua-dua pemandu dan penumpang mempunyai hari yang buruk, perengsa kecil boleh menyebabkan perbezaan pendapat, menyebabkan penumpang membuat aduan dengan pengendali e-memuji atau SPAD.

Pemandu yang dapat menjelaskan pihak mereka cerita juga boleh pergi dengannya, tetapi akhirnya semua orang mendapat letih selepas beberapa aduan. Ia boleh terlalu tertekan untuk terus memandu untuk hidup pada rahmat penumpang.

Teksi dikecualikan daripada duti eksais dan jauh lebih murah daripada kenderaan persendirian untuk model yang sama tetapi premium insurans motor adalah lebih tinggi. Ia juga tertakluk kepada pemeriksaan dwi-tahunan yang boleh memenatkan, dan mengecewakan apabila cukai jalan tidak boleh diperbaharui akibat komplikasi.

penumpang di tepi jalan mungkin bendera turun lulus teksi tetapi perkhidmatan e-memuji akan menjadi lebih popular kerana kadar mereka akan sentiasa lebih rendah daripada tambang yang dikawal selia.

Mereka yang memandu untuk menyara hidup perlu memandu bas atau lori untuk pendapatan yang stabil dan lebih tinggi.

Memandu kereta akan menjadi lebih daripada sampingan pendapatan kerana ia terbuka kepada berjuta-juta pemandu di seluruh negara.

Mendapatkan permit dan mengendalikan teksi baru mungkin tidak memberikan pendapatan yang mencukupi untuk meningkatkan keluarga tetapi ramai yang akan terus menuju ke arah perangkap berpendapatan rendah ini.

Saya perlu tahu, mempunyai didorong premier dan bajet teksi dari 2000-2010. Seperti, wang benih RM5,000 yang diberikan kepada beberapa pemohon boleh berubah menjadi kutuk.

Diary READ MORE

maaf, tiada kiriman yang sepadan dengan kriteria anda.