Kelab Volvo Klasik Malaysia’s cross border run to Ko Lanta, Thailand

POSTED BY Motorme Admin ON 24 April 2018

Artikel dan gambar yang dibekalkan oleh Amaresh Dev

Ia sentiasa menjadi tradisi bagi Kelab Volvo Klasik Malaysia (KVKM) untuk menganjurkan larian jarak jauh ke Thailand setiap tahun lain atau lebih. Selama bertahun, kelab telah ke Phuket, Krabi, Koh Samui dan Bangkok.

untuk 2018, ia telah memutuskan bahawa kelab itu akan menuju ke Ko Lanta buat kali pertama. Ko Lanta adalah syurga tenang kecil sebuah pulau di wilayah Krabi, menghadap Laut Andaman, dan boleh diakses oleh tongkang dari tanah besar.

Ia tidak seperti yang dikomersialkan sebagai Phuket atau Krabi, menjadikannya tempat percutian yang sesuai dari hiruk-pikuk Kuala Lumpur, di mana kebanyakan ahli-ahli KVKM tinggal. kebetulan, Ko Lanta juga merupakan destinasi popular bagi pelancong Sweden, dan kedatangan Volvos klasik di pulau itu menambah beberapa keseronokan yang tidak dijangka untuk percutian mereka.

Selepas beberapa recce dan perancangan terperinci telah dimasukkan ke dalam tempat, hari akhirnya datang. pada Apr 5, konvoi 12 klasik Volvos berlepas dari Kuala Lumpur pada 06:00 dan menuju utara untuk Satun, selatan Thailand di mana kita akan memecahkan perjalanan untuk hari tersebut.

Konvoi terdiri daripada sembilan 122s Volvo, satu 123GT, satu P1800, dan "bumper besar" 144. Memandu di lebuh raya Utara-Selatan, trafik cahaya dan konvoi mencapai kemajuan yang baik, purata antara 90-100km / h. Hentian pertama adalah di kawasan rehat Tapah, di mana semua orang berhenti untuk sarapan pagi dan mengisi bahan bakar.

Perjalanan diteruskan dengan beberapa pemandangan yang indah di sepanjang jalan, especially at the Menora Tunnel area between Ipoh and Kuala Kangsar. Konvoi kemudian membuat hentian pit cepat di kawasan rehat Bukit Mertajam sebelum menuju ke Changlun, sebagai persediaan untuk menyeberangi sempadan.

Memandu kereta klasik atau vintage untuk jarak jauh bukan tanpa bahaya yang. Semua kereta dalam konvoi lebih 50 tahun ini selain dari 144, "bayi" armada di 44 tahun. Sesuatu yang sentiasa boleh memberi laluan catastrophically, meletakkan satu pengakhiran kepada perjalanan jalan raya yang terancang.

kemudian lagi, konvoi terdiri daripada Volvos pushrod (yang 144 termasuk), dikenali untuk kebolehpercayaan legenda dan ketahanan. Di banyak tempat di dunia, mereka masih dalam perkhidmatan harian biasa, beberapa komersial, dengan yang lebih ekstrem yang mengambil bahagian dalam perhimpunan di luar jalan raya, terutamanya di Sweden.

Yang tidak bertimbang cuaca panas membakar, pada waktu yang berhampiran dengan 40C, telah mengambil tol pada beberapa kereta. di 13:15, selepas keluar lebuh raya Utara-Selatan dan menuju ke arah Changlun, pecahan pertama berlaku.

tunggal 144, yang berlari dengan baik sepanjang perjalanan, telah asap mengepul dari bay enjin. A cek cepat oleh mekanik tetap kami Joe Miranda mendedahkan kebocoran kecil pada stereng kuasa tekanan tinggi keluli hos, memuntahkan ATF lebih ekzos manifold panas dan menjana semua asap.

Pada masa ini, pengurusan kecemasan konvoi dan semangat setia kawan ditendang ke gear. Satu kereta masih tinggal di tepi jalan dengan 144, manakala kereta-kereta lain menuju ke Changlun, mengenai 10 minit, untuk makan tengah hari dan untuk mendapatkan semua kertas kerja yang diperlukan bersedia untuk menyeberang ke Thailand.

kereta lain mengambil hos keluli untuk pembaikan. Ia dikembalikan kepada 144 setengah jam kemudian dengan hos diperbaiki (dan makan tengah hari yang dibungkus), dan pada kira-kira 14:20, yang 144 adalah dan berjalan lagi.

Selepas makan tengah hari dan dengan kertas kerja yang diselesaikan, konvoi menuju ke Wang Kelian, Perlis, memandu melalui jalan persekutuan. pemacu adalah baik dan mudah pada mulanya sehingga kita melanda beberapa kawasan pergunungan serius, lebih sesuai untuk 4×4 kenderaan. Menghadapi cerun hampir menegak, ditambah pula dengan selekoh tajam ketat, jalan raya melelahkan adalah pasti tidak untuk hati yang lemah. Volvo tetapi, bagaimanapun, mengambil semuanya di satu sudut pada satu masa, merangkak pada gear 2 (malah menurun kepada gear 1) di pendikit hampir penuh manakala menangani selekoh.

Seperti semua kereta berpengalaman telah berpengalaman pemandu, kita menakluk bukit tanpa banyak kesulitan, walaupun ia seketika membawa kita keluar dari zon selesa kita. Selepas puncak, Turunlah kamu itu hanya di curam, di mana kebanyakan pemandu mengekalkan gear yang rendah untuk mengekalkan kelajuan di dalam semakan dan untuk mengelakkan brek dari overheating. Hiduplah kotak gear manual!

Pada kira-kira 17:00 waktu tempatan, konvoi selamat melintasi ke dalam Kerajaan Siam, dan perasaan kegembiraan bergema melalui konvoi kerana kita lulus peristiwa utama yang pertama. Selepas penjelasan imigresen dan kastam, kita menuju ke Satun melalui jalan persekutuan, yang melalui kawasan luar bandar di selatan Thailand.

Perkara yang mengambil giliran menjadi lebih baik. Jalan-jalan adalah baik dan luas, dan permukaan adalah licin seperti sutera, ketara meningkatkan NVH yang (bunyi, getaran & kekerasan) daripada Volvos lama. memandu itu dibuat lebih mudah dengan lalu lintas ringan sepanjang. Sejam kemudian, kami diperiksa ke Satun Boutique Motel, di mana kita mempunyai tuan rumah yang mesra dan pintar, yang merawat kebanyakan permintaan dan keperluan kita. Ini adalah tempat yang sangat disyorkan untuk kekal, anda perlu mencari diri anda melalui Satun. Kami makan malam dan bersara untuk malam, seperti yang kita telah dilindungi berhampiran dengan 600 kilometer hari itu tunggangan kepercayaan kami.

Pada keesokan harinya, kita telah disajikan dengan sarapan pagi yang mewah oleh tuan rumah kami. Setelah melihat-lihat dan mengucapkan selamat tinggal dengan 06:30 waktu tempatan, konvoi kemudiannya Ko Lanta, destinasi terakhir perjalanan. Sejam ke dalam pemacu, hos stereng kuasa pada 144 mula bocor lagi, tolak asap kali ini.

Agar tidak melambatkan perjalanan, tali pinggang stereng kuasa telah dibuang, membuat dilalui kereta lagi, terima kasih kepada sistem pelbagai tali pinggang. Cuba yang pada kereta moden dengan yang tunggal tali pinggang serpentine lama! cuaca terus menjadi panas, dan ini membuktikan terlalu banyak untuk salah satu daripada 122s kerana ia mula menjadi terlalu panas di lampu isyarat dan bila-bila kereta idled. Walau bagaimanapun, kereta yang berjaya ke Ko Lanta, dengan pemantauan yang teliti tolok suhu dan paras air dalam radiator.

Sepanjang perjalanan ke Ko Lanta telah berjalan dengan lancar seperti yang kita bergerak pada kadar yang lebih santai. Menikmati pemacu, kami mengambil dalam pemandangan desa Thailand melalui jalan yang jarang dilalui. Terdapat pokok-pokok dan getah untuk sebahagian besar perjalanan, menyediakan kanopi semula jadi dan bantuan dari matahari terik. Selepas mengisi minyak dan rehat makan tengah hari, kami tiba di Hua Hin dermaga untuk mendapatkan ke tongkang ke Ko Lanta. Malangnya, terdapat barisan 1km.

Tidak mahu pelantar kami yang dipercayai terlalu panas semasa terbiar lama, kita dimatikan enjin dan berlindung dari panas di rumah-rumah yang berhampiran. garis berpindah setiap kali tongkang tiba di dermaga dan kereta dimuatkan ke ia. Kira-kira sejam kemudian, kami tiba di pulau Ko Lanta, dan seperti yang kita telah memandu ke hotel, konvoi membuat kepala berpaling, terutama pelancong Sweden, yang terkejut untuk melihat Volvos di pulau jauh, biarkan yang klasik sahaja!

akhirnya, kita mencapai Lanta Palm Beach Resort, dan satu demi satu, kita diletakkan kereta kita dan dimatikan enjin. Pada masa itu, kami telah meliputi hampir 900 kilometer, bukanlah tugas mudah bagi armada kereta lebih setengah abad yang lalu. Tidak lama, kereta kita dikelilingi oleh mengagumi pelancong Sweden, gembira bergambar dan mengambil gambar. Selepas mendaftar masuk dan mandi sejuk bagus, kita menghabiskan seluruh petang di pantai untuk makan malam dan menyanyi bersama-sama sesi. roh dan semangat kami adalah tinggi seperti yang kita bincangkan perjalanan, dan keseronokan dan tumpahan di sepanjang jalan.

Dalam usaha untuk memberi kereta rehat, kita bertukar konvoi Volvos untuk konvoi motosikal pelancongan Ko Lanta. Semua orang mempunyai masa yang baik zipping atas dan ke bawah pulau itu dan pergi untuk menaiki motosikal lama. Kami juga mencuba makanan tempatan dan melakukan membeli-belah dan juga. Sepanjang petang itu percuma dan mudah, dengan semua orang bergerak pada kadar mereka sendiri dan mengambil rehat baik berhak. Kami berjaya mendapatkan hos stereng kuasa tetap di sebuah bengkel tempatan, dan pemilik enggan menerima apa-apa bayaran, mengetahui bahawa kita telah melalui perjalanan yang panjang. Ia adalah semua tentang hospitaliti Thai dan persaudaraan antarabangsa persaudaraan permotoran yang terbaik!

Kami menghabiskan masa selama dua hari di Ko Lanta sebelum ia adalah masa untuk berlepas lagi, kali ini membawa pulang laluan yang berbeza melalui Trang dan Phattalung, sebelum berbuka perjalanan di Danok. terlalu panas 122 telah membangunkan kebocoran pam air. Sebagai sebahagian ganti tidak boleh didapati, Joe Miranda menyusui kereta sepanjang perjalanan dan ia sebenarnya berjaya kembali ke Kuala Lumpur tanpa banyak kesulitan.

Tempat berhampiran Phattalung, alternator di 123 GT mula bertindak ke atas. Selepas bertukar-tukar bateri dengan yang lain 122, alternator ajaib mula mengenakan bayaran lagi, dan GT terus berjalan seperti biasa. Tidak ada masalah-masalah lain yang dilaporkan dalam baki 9 kereta yang terdiri konvoi.

bahagia, semua kereta siap 1,800km yang dijalankan di bawah kuasa mereka sendiri - tiada datang kembali pada trak tunda. Semua Volvos telah kembali rumah yang selamat dan bunyi sebelum matahari terbenam pada Apr 9. Perjalanan merentas sempadan lima hari telah berjaya diselesaikan dan walaupun ada beberapa tumpahan di sepanjang jalan, tiada enjin atau kotak gear dalam mana-mana kereta terlepas rentak.

Enjin pushrod B18 / B20 dihormati, ditambah pula dengan kotak gear M40 (M41 bagi mereka yang mempunyai overdrive) dibina untuk perjalanan berjuta-juta batu jika keperluan asas bahan api, udara, percikan, pelinciran dan penyejukan dipenuhi. A powertrain sama tinggal dalam P1800 tertentu, milik Irv Gordon, pemegang perbatuan tertinggi bagi sebuah kereta bukan komersial, di tiga juta batu, dan mengira. Volvo telah "terlebih bina" kereta ini, pada satu masa apabila kereta bertujuan untuk bertahan seumur hidup.

Letih dari perjalanan, tetapi berbangga dengan sekeping dipercayai kami kejuruteraan Sweden, kita sudah bercakap perjalanan epik merentasi sempadan seterusnya. Road to Mandalay, sesiapa?

Kelab Volvo Klasik, Malaysia (KVKM) adalah masyarakat bukan keuntungan yang didaftarkan di bawah Akta Pertubuhan, 1966 Malaysia pada 1997. Objektif Club adalah untuk menggalakkan minat dalam kereta Volvo klasik dengan menggalakkan muhibah dan memupuk keakraban sihat di kalangan ahli-ahli Kelab melalui sosial, aktiviti amal dan kebajikan. Penulis ialah ahli KVK dan memiliki 144 disebut dalam artikel itu.

Diary READ MORE

maaf, tiada kiriman yang sepadan dengan kriteria anda.