.

Apakah Projek Kereta Negara Ketiga plot Jepun untuk menjaga di atas?

POSTED BY Yamin Vong ON 13 ogos 2019

#yamin

Apa yang anda fikir mengenai projek kereta nasional baru?

 

Ia plot untuk mengekalkan penguasaan industri automotif Jepun dan untuk mengelakkan pengambilalihan seperti yang dilaksanakan oleh Korea Selatan pernah dalam industri barangan putih Jepun.

Ia juga akan memastikan industri automotif Malaysia dalam zaman kegelapan penggantian import manakala Thailand kaum hadapan dengan eksport automotif.

Dan platform kereta Daihatsu akan disediakan secara percuma? Tiada apa yang percuma dalam dunia automotif yang kompetitif tetapi menganggap: Jepun belajar satu pengajaran pahit di dalam tahun 2000 apabila mesin basuh LG dan Samsung Korea Selatan dan TV dengan cepat mengatasi Jepun Panasonic, Sharp, Toshiba, Sony dan lain-lain.

industri automotif Jepun tidak akan membiarkan apa yang berlaku dalam industri barangan putih tanpa perjuangan untuk mengekalkan penguasaannya. Berapa lama industri automotif Jepun boleh menyimpan Asean sebagai pasaran eksklusif mereka?

Untuk memberi platform kereta Daihatsu dan insentif kerajaan kepada pembuat kereta baru akan menyekat yang baru kebangkitan Proton dan mengancam cita-cita untuk menjadi pengeluar kereta pertama di Malaysia untuk mencapai eksport yang ketara kepada negara-negara anggota Asean.

anyway, Projek Ketiga Kereta Nasional yang diketuai oleh DreamEdge seperti yang diumumkan minggu lalu oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato 'Darell Leiking tidak akan menjadi projek kereta cara Proton.

Saya rasa Proton baru mengambil gelaran kereta Negara Ketiga dua tahun lalu apabila pemilik Proton, DRB-Hicom menerima tawaran perkongsian minoriti oleh Zhejiang Geely Holding Group (ZGH), Fortune 500 syarikat dan terbesar syarikat automotif milik persendirian China.

Proton baru dengan cepat memulihkan dan Geely yang diperolehi X-70 yang, Persona muka-ditarik balik, kita II, Saga dan pemasaran yang lain strategi membawa ia untuk mendaftar tujuh bulan berturut-turut pertumbuhan tahun ini membawa bahagian pasarannya kepada tempat kedua bagi separuh pertama tahun ini.

jadi, untuk saya, kita sudah mempunyai pembuat kereta nasional baru, Proton dan kini saya benar-benar percaya bahawa Malaysia mempunyai laluan yang berdaya maju untuk mencapai visinya untuk menjadi hab automotif bagi rantau Asean.

Jika tujuannya adalah untuk mempunyai kereta Negara Ketiga untuk mewujudkan nilai tinggi pekerjaan dan pendapatan eksport, maka perkara yang terbaik adalah untuk membahagikan semua insentif fiskal kepada syarikat-syarikat kereta sedia ada di Malaysia, dan bukan hanya kepada kerajaan diurapi juara seperti DreamEDGE. Begitu juga, penyokong yang lebih awal untuk membuat projek Ketiga National Car, Alam Perkasa dan kenderaan elektrik Mimco Alif yang. Ini adalah di mana kita harus mengambil berat. Apabila kerajaan memberikan insentif kepada syarikat yang dinamakan, ia sudah bermain kegemaran dan juara memilih. Apa yang akan syarikat-syarikat kereta lain yang melabur di Malaysia berfikir tentang perkara ini.

Kami telah belajar banyak pengajaran dari Proton, pelajaran yang lebih sah hari ini:

  1. Kami tidak mempunyai saiz pasaran dan ekonomi bidangan seperti Thailand (70 juta), Indonesia (320 juta) dan Vietnam (100 juta). Untuk mengatasi R&kos D membina model dari awal, Perodua berjaya menyesuaikan model sedia ada Daihatsu untuk pasaran Malaysia.
  2. Proton mengikuti model perniagaan yang menguntungkan - mengambil platform kereta yang berjaya daripada rakan kongsi dan menyesuaikan diri untuk pasaran Malaysia dan seterusnya, pasaran serantau.
  3. Apa yang Proton akan melakukan yang lebih baik adalah bahawa rakan kongsi ZGH yang mahu mengeksport kereta Proton ke pasaran Asean, memandu tangan kanan serta pemanduan sebelah kiri.

Saya rasa cerita mengenai industri automotif Malaysia adalah jelas. Malaysia dikuasai oleh pembuat kereta asing yang melabur di Malaysia untuk mendapatkan pasaran dalam negeri yang ditawan dan dengan pengecualian tunggal, mereka tidak mengeksport dalam kuantiti yang banyak.

jelas, Proton dan rakan kongsi di China, Zhejiang Geely ingin mengambil bahagian pasaran di negara-negara anggota Asean kerana mereka mempunyai hampir tiada kehadiran jualan di Thailand, Indonesia and Vietnam. Selain itu, ia pasti bahawa China milik SAIC di Thailand mahu mengeksport Roewe ke Malaysia

  1. Kita boleh belajar sesuatu daripada sejarah Proton di mana ia berjaya kerana kerajaan memastikan bahawa kereta pesaing lebih mahal oleh pelbagai insentif, R&subsidi D dan rawatan cukai yang menggalakkan.
  2. pemain automotif global memberi tumpuan kepada Plug dalam kenderaan hibrid dan kenderaan elektrik bateri sebagai langkah seterusnya ke hadapan. Dalam perkembangan ini, jika Alam Perkasa atau DreamEDGE mempunyai asas yang kukuh seperti Proton, mereka akan melakukan yang lebih baik untuk bekerjasama dengan lain China kereta disruptor seperti BYD atau mana-mana bahagian atas 15 kereta penumpang jenama Cina mengikut susunan yang berikut: SAIC, Geely, Tembok Besar, Changan, Chery, Dongfeng, WORLD, BAIC, GAC, ZOTYE, JAC, FAW, Brilliance, Hawtai Motor dan Liebao Motors.

Jika kita lihat keadaan kita, pemain automotif global utama yang telah melabur di Malaysia dan kerajaan boleh melakukan banyak lagi perkara yang berkembang negara sebagai hab industri mobiliti baru.

misalnya, struktur cukai jalan perlu dimodenkan kepada pelepasan karbon cukai daripada saiz enjin.

Dan mungkin kita perlu memberi insentif kepada pengeluar yang memasang dan mengeluarkan pek bateri bagi kenderaan elektrik. Tesla sedang membina kilang-kilang bateri Giga di Amerika Syarikat, Eropah dan China. Seorang pemerhati industri, Urs Mueller, percaya bahawa Malaysia masih mempunyai peluang dalam industri EV yang membuat bateri untuk motor daya tarikan.

 

 

Diary READ MORE

maaf, tiada kiriman yang sepadan dengan kriteria anda.